Part 103 - could it work in our parts of the world?

Aviation chatter - For ALL Pilots and Aviation Enthusiasts

Moderator: Moderators

Multirotordronepilot
1k poster
1k poster
Closest Airfield: Grootfontein
Has liked: 21 times
Been liked: 38 times

Re: Part 103 - could it work in our parts of the world?

Unread post by Multirotordronepilot » Wed Mar 13, 2019 8:59 am

Here is some insight for you .

https://www.youtube.com/watch?v=xxMqnhyt5o4

https://www.youtube.com/watch?v=w5WOM5sZeyw

I thought the first guy was just taxing around, didn't seem like that engine was developing max rpm.

How do you like the left hand turn which the guy in the second video executes, can almost guarantee that if that aircraft had ailerons he would have plikked down in that field.
Commercial pilot,Instructor,Responsible Person Aircraft
Grease monkeyVLOS/EVLOS/BVLOS operator
TopRC HawkerHunter
JetLegend ViperJet
BVM F80 ShootingStar
WorldModels 1/3Cub
ZS-VVR
J3 Piper Cub replica under construction ZU-XXX
Pete
Too Tousand
Too Tousand
Closest Airfield: FAKR
Has liked: 10 times
Been liked: 9 times

Unread post by Pete » Wed Mar 13, 2019 9:44 am

Interesting how the UK authority is so progressive.. =D>
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
These users liked the author Pete for the post:
heinrich
Johan Swakopmund
Taxiing to Clubhouse
Closest Airfield: Swakopmund
Has liked: 25 times
Been liked: 20 times

Unread post by Johan Swakopmund » Wed Mar 13, 2019 10:59 am

Eendag lank gelede so 1984 koop ek so lap en pyp geneuk by ene pastoor nogal in die Paarl.
Dit was genoem n Eagle XL.met n Cyuna enjin ( dit het net geloop as jy op die grond was- in die lug dan vrek die ding)
Sien toe ek gaan myself ophang tussen die wingerd pale en pak die spul op Stellenbosch toe.
Daar slaan ek hom weer op soos n tent en die enjin start ook nog. Dit het so n rooi Honda motorbike petrol tenk bo agter my kop gehad.
Een namidag net voor sononder toe wil ek net taxi en my nuwe airy uit toets.
Man die taxi wegvlie en in die lug in spring was alles een beweging.Speiaal op 01 want dit is agter die hangars vir die klubhuis.
Dit het so motorbike handles gehad vir draai en toe ek daai throttle toemaak duik die ding 45 grade af op die teer aanloopbaan.
Skrik my moer so koud en draai die petrol vol oop-- to klim dit weer soos n engel die hemel in.
Nou die ou Skellembossers sit en drink bier en kyk hierdie geneuk.Toe ek weer krag afhaal toe duik ek vir die dam op die
noorde punt van 01. Ons duitwesters kannie swem nie en ek sien hoe versuip ek vandag.
Weer krag maar stadiger en so lang draai oor die kraglyn sit ek uiteindelik wes van die aanloopbaan. Daardie jare was dit nog n groot
bloekom boom bos . Toe ek die spul so half gelyk kry vlieg begin ek al om die bloekoms oefen.
Tot my verbasing kom ek agter , draai ek regs is als ok , draai ek links is als ok maar trek ek stok trug om te klim dan duik die donner af en stoot ek stok vorentoe om te daal dan klim hy hemel toe.
NIKS GEWEET VAN WEIGH SHIFT NIE - EWIGE MOERLAND.
Man sonder radio natuurlik en ek sien ek vlie die spul lap nou, toe probeer ek kyk vir petrol maar kan niks in die motorbike tenk sien nie en dit word donker.
Manne hol soos miere by die klubhuis en skree en beduie maar ek hoor niks.
Ek lyn toe die spul op vir 19 en dit is net brandblussers en manne wat hol maar ek kom land daai draadkar met sy gat om kop controls asof ek dit al jarre vlie.By taxi dan trap jy langs die voor wiel en die raam buig so dat die wiel loop le so skuins soos n padskraper se wiele en dan draai hy - nogal links en regs net soos jy lus het.

Nou dit was my eerste skorsing uit die klub maar ek laat my nie sommer uitgooi nie en bere net die draadkar.
Vlieg toe maar die C152 vannie klub.

Toe pak ek hom op n wa en ry hom allie pad Hentiesbaai toe in Namibie.
Slaan hom weer op en dink jou donner hier is dit plat ek val jou dat net stof staan maar vlieg sal jy.
Twee keer probeer toe smeek my vrou my met trane in die oe want die kindertjies is dan nog so klein wat sy alleen sal moet grootmaak.
Ek het die werf xxxx vir iemand weggegee dat hy n gocart kan bou vir sy seun met die enjin.

MANNE GROOT ASSEBLIEF - EK SMEEK JULLE DIT IS GROOT MAAGWERK SOEK DAAI GOED.
LOS LIEWER DIE GOED UIT DIT IS NIE GEMAAK OM TE VLIEG NIE EN HOORT OP N MERRY GO ROUND VIR KINDERS

Groete

Johan
These users liked the author Johan Swakopmund for the post (total 3):
V5 - LEOPeteMultirotordronepilot
NAMIBIA FLYING COUNTRY
heinrich
1k poster
1k poster
Closest Airfield: EGSX
Has liked: 7 times
Been liked: 2 times

Unread post by heinrich » Wed Mar 13, 2019 12:41 pm

Pete wrote:
Wed Mar 13, 2019 9:44 am
Interesting how the UK authority is so progressive.. =D>
IIRC, that's what I was saying earlier on in this thread. Would the SACAA be willing to even listen to such a proposal?

There is clearly a market for this, as the UK and US have demonstrated. So a body like the EAA (example only) not at least draw up a framework for this and propose it to the CAA? Anyone know if this has come up in any of the EAA meetings?
Thermalator
1k poster
1k poster
Has liked: 4 times
Been liked: 8 times

Unread post by Thermalator » Wed Mar 13, 2019 12:47 pm

Praat vir jouself, nie vir my nie, en wil beslis nie jou opinie hoor by die "AA's" nie
info junkie
Johan Swakopmund
Taxiing to Clubhouse

Unread post by Johan Swakopmund » Wed Mar 13, 2019 1:00 pm

Thermalator
Elke keer as ek so n sarsie met NCAA en al die AAAA,s gehad het hoort ek
vir n week by Alkoholiste Anoniem om weer mens te word

Johan
NAMIBIA FLYING COUNTRY
heinrich
1k poster
1k poster

Unread post by heinrich » Wed Mar 13, 2019 1:14 pm

Thermalator wrote:
Wed Mar 13, 2019 12:47 pm
Praat vir jouself, nie vir my nie, en wil beslis nie jou opinie hoor by die "AA's" nie
Wat bedoel jy?
Thermalator
1k poster
1k poster
Has liked: 4 times
Been liked: 8 times

Unread post by Thermalator » Wed Mar 13, 2019 1:33 pm

heinrich wrote:
Wed Mar 13, 2019 1:14 pm
Thermalator wrote:
Wat bedoel jy?
Praat met Johan, die CENTRALE filosofie met 103 is" "Single pilot & no one incl. the AA's has a duty of care over the ONE pilot" finish & klaar.
info junkie
heinrich
1k poster
1k poster

Unread post by heinrich » Wed Mar 13, 2019 1:36 pm

Thermalator wrote:
Wed Mar 13, 2019 1:33 pm
heinrich wrote:
Wed Mar 13, 2019 1:14 pm
Thermalator wrote:
Wat bedoel jy?
Praat met Johan, die CENTRALE filosofie met 103 is" "Single pilot & no one incl. the AA's has a duty of care over the ONE pilot" finish & klaar.
Het jou. :smt023 :smt023
Volo
1k poster
1k poster
Closest Airfield: FAOR
Has liked: 13 times
Been liked: 37 times

Unread post by Volo » Wed Mar 13, 2019 3:06 pm

Herewith a google translation for our English friends if you don't mind Johan
Johan Swakopmund wrote:
Wed Mar 13, 2019 10:59 am
One day ago in 1984 I bought so much cloth and pipe at a pastor in Paarl.
It was called an Eagle XL with a Cyuna engine (it just ran when you were on the ground- in the air then the thing died)
See I hang myself between the vineyards and pack the stuff in Stellenbosch.
There I hit him up again like a tent and the engine also started. It had such a red Honda motorbike petrol tank at the top of my head.
One afternoon just before sunset I just want to test taxi and my new airy out.
Man flying the taxi away and jumping in the air was all one move. Especially at 01 because it's behind the hangars for the clubhouse.
It had motorbike handles for turning and when I closed that throttle the thing dived 45 degrees on the tarred runway.
Frighten my nut so cold and turn the petrol full open - it climbs heaven like an angel again.
Now the old Skellembossers sit and drink beer and watch this <<moderated - language>>. When I pick up power again, I dive for the dam on the
north point of 01. Us south westerners can not swim and I see how I sink today.
Again power but slower and so long over the power line I finally west of the runway. Those years were still great
eucalyptus tree forest. When I get to fly the stuff halfway I start practicing the eucalyptus.
To my surprise I come back, I turn to the right as ok, I turn to the left as ok but I pull stick stick to climb then the thunder dives and I push stick forward to descend then he climbs to heaven.
NOTHING OF WEIGH SHIFT NOT - ETERNAL MALLAND.
Man without radio of course and I see I fly the lot of cloth now, then I try to look for gasoline but can't see anything in the motorbike tank and it gets dark.
Men huddle like ants at the clubhouse and shout and signal but I hear nothing.
I drove up the stuff for 19 and it's just fire extinguishers and men who are hollow but I land that wire cart with his hole to head controls as if I have been flying it already. that the wheel runs as obliquely as a road scraper's wheels and then turns - quite left and right just as you like.

Now that was my first suspension from the club but I'm not just throwing myself out and just burying the wire car.
Fly to the C152 from the club.

I know NOTHING OF WEIGH SHIFT NOT - ETERNAL MALLAND.
Man without radio of course and I see I fly the lot of cloth now, then I try to look for gasoline but can't see anything in the motorbike tank and it gets dark.
Men huddle like ants at the clubhouse and shout and signal but I hear nothing.
I drove up the stuff for 19 and it's just fire extinguishers and men who are hollow but I land that wire cart with his hole to head controls as if I have been flying it already. that the wheel runs as obliquely as a road scraper's wheels and then turns - quite left and right just as you like.

Now that was my first suspension from the club but I'm not just throwing myself out and just burying the wire car.
Fly to the C152 from the club.

Then I put him on a wagon and drove him all the way to Henties Bay in Namibia.
Hit him again and think your thunder here it is flat I drop you that only dust but fly you will.
Twice trying, my wife begs me with tears in the eyes because the children are so small that she will have to raise alone.
I gave the site xxxx to somebody that he could build a go-cart for his son with the engine.

MANLY PLEASE - I SEE YOU IT'S GREAT MAJOR SEARCH THEREFORE.
LOSE LOVES IT GOOD IT IS NOT MADE TO FLY AND LOVES A MERRY GO ROUND FOR CHILDREN

regards

Johan

Groete

Johan
Johan Swakopmund
Taxiing to Clubhouse

Unread post by Johan Swakopmund » Wed Mar 13, 2019 4:55 pm

Dankie Volo

My ingels is darrem beter want my ma was n ingelsman en oupa n boer.
Sal miskien dit oorskryf en op n thread sit vir grapgatte.
Jean het my ook al gevra om een te skryf toe die KR2 opgestart het sonder vlerke.
E het hom aan die gat beettgekry , en die ding my die woestyn in gesleep het

groete

Johan

Ai het al paar goed kommentaar gelewer maar dan kastreer die airline pilots my terwyl hulle
elk geval sit en <<moderated - language>> doen op pad erens heen.
NAMIBIA FLYING COUNTRY
Volo
1k poster
1k poster
Closest Airfield: FAOR
Has liked: 13 times
Been liked: 37 times

Unread post by Volo » Wed Mar 13, 2019 5:07 pm

Johan Swakopmund wrote:
Wed Mar 13, 2019 4:55 pm
Dankie Volo

Jean het my ook al gevra om een te skryf toe die KR2 opgestart het sonder vlerke.

groete

Johan

Ai het al paar goed kommentaar gelewer maar dan kastreer die airline pilots my terwyl hulle
Hi Johan,
Ek het jou storie geniet .Stuur asseblief meer van hulle - groete Dave :lol:
bladerunner
Airspeed active
Has liked: 0
Been liked: 0

Unread post by bladerunner » Wed Mar 13, 2019 5:26 pm

Johan Swakopmund wrote:
Dankie Volo

groete

Johan

Dink ek het 'n 1ste handse weergawe gehoor. Het my gat af gelag! (Jammer!)
heinrich
1k poster
1k poster

Unread post by heinrich » Wed Mar 13, 2019 5:26 pm

Johan Swakopmund wrote:
Dankie Volo

groete

Johan

`n Prentjie van `n vlerklose KR2 met iemand in tou.... :lol: Ek kan nie wag om dit te hoor nie :D
Johan Swakopmund
Taxiing to Clubhouse

Unread post by Johan Swakopmund » Thu Mar 14, 2019 12:32 am

OK special for the English.
Volo tried to translate my afrikaans story by google but it is mixed up .Here is a more understandable VIRGIN.

Long ago i was already flying C210 etc but wanted my own plane.
!984 i bought a Part 103 rag pipe and cable contraption with no registration .
Bought it from a pastor in the Paarl that kept it on a farm strip between vineyards.
It was called an Eagle XL - big wing with canard in front and two rudders on the tip of each wing.
There were no instruments and the cyuna engine which normally run only on the ground, and not in the air
where it normally die on you.
Tried it up and down but saw i am going to hang myself in the vineyard with this thing.
The pastor only told me not to ever close the throttle but without explanation why.

So i packed the lot on a trailer and took it to Stellenbosch airfield where i re assembled it - more like
pitching a tent and it even started.
One late summer afternoon about half hour before dark i thought of sneaking my new airy out behind the hangars
to taxi test it only.It was controlled by a motorbike like handlebar with motorbike throttle and left and right controlled
the rudders on the wingtips.
Well the taxi run-up and jumping in the air all happened in seconds and i headed for the moon.
Then i got a fright and closed the throttle - next moment i was diving at 45 degrees angle towards the tar runway.
Full throttle again took me straight up when i closed the throttle again.
By that time i was at the end of the runway with a farm dam and being born and bred in Namibia cannot swim , so i knew
today i am going to drown myself in a flying incident ( not an accident yet )
Eventually got hold of myself with half throttle i just cleared the power lines along the airport border and slowly ad power
to climb a little.
That time there was a big eucalyptus tree forest west of the runway and i started testing this machine by flying long circles
around the trees.
Turn the handle right the plane go right and left the same.
Then pulling on the controls for climbing the thing dived down and pushing the handles for going down it start climbing.
NEVER KNEW THERE WAS SOMETHING CALLED WEIGH SHIFT
Well all guys at the clubhouse was yelling and waving but i could not hear anything anyway so ignored them.
I tried to look at the fuel tank that was a Honda motorbike plastic tank to the back of my head but could see nothing.
It was getting darker and with little or no fuel i had no choice.
With all this strange maneuvers i lined up for runway 19 with people running with fire extinguishers and some just ran along to see this
happening at landing.
Well i came in and put it down with reversed controls and all as if i was flying it for years.
Taxiing you had a pedal left and right of the front wheel and if you push right the whole aluminium frame bend, the wheel will lean over like a dirt road caterpillar wheel and the and the airy will turn like a wheelbarrow -- left and right worked but no brakes you
put your sneakers on the tar and drag yourself to stop.

All hell broke lose and they had to cancel the rescue and ambulance that was on its way for my crash.
That was the first time they banned me from the club , but i just locked up the EAGLE and went home.
Selfish buggers wouldn't even let me into the club for a beer and schnapps.

Then i went to Hentiesbay on holiday with my VW kombi and trailer with airy.
Assembled again and decided this is flat country i will fly you until we are under dust or you are broken.
Tried twice and just as i was sort of winning this contraption my wife begged me with tears running because the children are small
and she would not be able to raise them alone.
Well i promised to stop and think also got a gelukkie that night.
Eventually i gave the whole contraption to a friend to build his son a go cart with engine pipes all in one

PLEASE GUYS I BEG YOU STAY OUT OF THAT CONTRAPTIONS IT IS ONLY GOING TO KILL YOU OR SERIOUSLY INJURE YOU.
THEY ARE NOT MADE TO FLY BUT WORK ONLY ON A MERRY GO ROUND FOR SMALL CHILDREN UNDER SUPERVISION.

HAPPY DAYS FROM THE DESERT
Johan
NAMIBIA FLYING COUNTRY

Return to “General Aviation Chatter”